جستجو

چگونه مواد اولیه آبنمای باز خود را انتخاب کنیم؟ 

فهرست مطالب
چگونه مواد اولیه آبنمای باز خود را انتخاب کنیم؟ 

آبنماهای باز بیشتر در باغ ها، پاسیون ها، مسیرهای ورودی، حیاط‌ها و راهروهایی به شکل دایره کاربرد دارند، زیرا در سازه به دلیل کاهش صدای آب، حس آرامش تداعی می‌شود. این سازه بر اساس اینکه چگونه تنظیم شود دارای مواد اولیه مختلفی است که امکان اجرای آن در محیط مورد نظرتان وجود دارد. لذا به کار بردن مواد اولیه و مصالح باکیفیت جهت بالا بردن دوام آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه در مورد روش انتخاب مواد اولیه آبنمای باز با شما صحبت خواهیم کرد.

متریال‌های مختلف آبنما

آبنما سازه‌ای است که با بالا و پایین بردن آب باعث تولید صدای دلنشینی شده و جلوه‌ای دل‌انگیز ایجاد می‌کند. این صداهای زیبا، حسی آرامش بخش تداعی می‌کنند و بوی طبیعت را به مشام می‌رسانند. این سازه زیبایی بصری فوق العاده جذابی داشته و به عنوان دکور در زیباسازی محیط نقش بسزایی دارد. لذا در جنس‌ها و با متریال‌های مختلفی تولید می‌شود. همچون:

  • اکریلیک، شیشه و رزین

آبنماهای شیشه‌ای از نظر زیبایی در سطح بالایی برخوردار هستند و به دلیل جلوه زیبایی که دارند مانند یک اثر هنری چشم نوازی می‌کنند. از آن‌ها کمتر در فضای باز استفاده می‌شود، زیرا امکان شکستن‌شان وجود دارد. نوع اکریلیک عمر بالاتر و نمای هنری داشته که به مرور شکننده و در آفتاب زرد رنگ خواهد شد. نوع رزین با گدَشت زمان حالت شکننده‌ای به خود می‌گیرد و به دلیل وزن کمی که داشته، ممکن است در معرض باد حرکت کند و آسیب ببیند.

  • جنس سرامیک

آبنمای سرامیکی اندازه کوچک‌تری داشته و در راه پله و پاسیون استفاده می‌شود. مانند یک آبنمای دست ساز به نظر می‌رسد که استفاده از آن در فضای باز تداعی حس آرامش است. در مناطق گرمسیر نیز می‌توان آن را در فضای بیرونی نیز استفاده کرد.

  • آبنمای بتنی، سنگی

آبنمای بتنی را می‌توان در مدل‌های مختلفی قالب ریزی و اجرا کرد و امکان اجرای طرح‌های مختلفی بر روی آن وجود دارد، به دلیل دوام بالا از آن می‌توان در فضای باز استفاده کرد. نوع سنگی وزن بالایی داشته و به دلیل دوام و مقاومت بالا مناسب فضای بیرونی است. لذا با انواع سنگ‌ها ساخته می‌شود و بسته به نوع سنگ دوام و استقامت آن فرق دارد. مثلا نوعی که با سنگ گرانیت ساخته شده، نسبت به نوعی که با سنگ تراورتن اجرا شده دوام بالاتری دارد. از این آبنما می‌توان در مناطق سردسیر که در زمستان‌ها در معرض یخ بندان هستند استفاده کرد. آبنمای سنگی از انواع سنگ گرانیت، مرمر، تراورتن و غیره ساخته می‌شود.

آبنماهای مناسب برای فضاهای باز

برای فضاهای باز مانند حیاط، باغ، فضای سبز و غیره می‌توان انواع مختلفی از آبنما را انتخاب کرد که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

آبنماهای جوشان

آبنماهای جوشان به عنوان نماد چشمه‌های طبیعی در محیط باز استفاده می‌شوند. لوله‌های تعبیه شده در آن‌ها آب را به سمت بالا پرتاب می‌کنند و تنها نیاز به یک منبع آب ثابت دارند. براحتی می‌توان آن‌ها را روی حوض دست ساز اجرا کرد و باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کرد. بالاخص اگر می‌خواهید آب حوض را پمپاژ کنید و قصد استفاده از دیگر مواد شیمیایی و کلر را ندارید، باید در نگهداری آن‌ها کوشا باشید. لذا می‌توان همراه با مجسمه و مصنوعات چوبی از آن استفاده کرد.

آبنماهای مستقل

آبنماهای مستقل بدون حوض یا استخر نصب می‌شوند و اصولا روی عرشه یا پاسیو اجرا می‌شوند. جنس آن‌ها از سرامیک، سنگ یا فایبرگلاس است و بسته به متریال به کار رفته در آنها ممکن است سبک یا سنگین باشند.

آبنماهای طبقه‌ای

آبنما طبقه‌ای از نمونه‌های سنتی است که اصولا سه طبقه دارد. در این سازه از داخل پمپاژ آب به طبقه بالا انجام شده و بعد آب از بیرون بر روی طبقات به شکل آبشار به مخزن پایینی سرریز می‌شود. از این مدل در محیط‌های سنتی و کلاسیک استفاده می‌شود و در صورت زیاد بودن تعداد طبقات صدای آب بیشتر خواهد بود.

آبنماهای دیواری

آبنمای دیواری قابلیت نصب بر روی دیوار را داشته و جهت نصب آن نیاز به لوله داخلی، دهانه، پمپ و حوض آب خواهد بود. همچنین مناسب محیط‌های داخلی و خارجی کوچک است.

آبنماهای بی‌حوض یا ناپدید شده

این آبنما بسیار ایمن است و جهت نصب تنها به منبع آب زیر زمینی نیاز داشته و امکان نصب آن در سطح صاف و در کنار مجسمه و مصنوعات چوبی وجود دارد.

آبنما خورشیدی

آبنما خورشیدی ممکن است از نوع ژاپنی، طبقه ای، آبشاری و غیره باشد که بدون نیاز به برق و با انرژی خورشیدی کار می‌کند.

آبنما حمام پرندگان

در صورتی که قصد جذب پرندگان به سمت محیط باز ساختمان خود را دارید این مدل را انتخاب کنید. با این آبنما آب آشامیدنی پرندگان را تامین خواهید کرد. لذا نقاط کانونی خوب و نگهداری و نصب راحتی داشته و همچنین قیمت مناسبی دارد.

آبنمای استخری

آبنمای استخر باید به طور منظم نگهداری و تمیز شود و اکثرا با نورپردازی‌های زیبا نصب می‌شود. ولی باید توجه کرد که قیمت بالایی دارد.

آبنما موزیکال

آبنما موزیکال علاوه بر آب از نور و موسیقی نیز تشکیل شده است. لذا به دلیل وسعت بالایی که داشته در فضاهای بزرگ به کار می‌رود.

آبنماهای آبشاری

این آبنما به شکل آبشاری آب را میان پله‌ها و سخره‌ها جریان می‌دهد. به این صورت که از بالای فواره آب جاری شده و در میان سطح سنگ‌ها به پایین می‌ریزد. یک حوضه در هر سطحی از آن وجود دارد که کم کم بزرگتر خواهد شد. برخی مدل‌های آن با تکنولوژی پیشرفته‌تری تولید شده اند.

انواع آبنما بر اساس طرح و مدل

آبنما بسته به شکل ظاهری در مدل‌های سنتی و مدرن ساخته می‌شود که در ادامه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.

آبنمای سنتی

آبنمای سنتی به سبک معماری ایرانی طراحی شده و از گذشته تا کنون در فضاهای تفریحی، کاخ ها، میدان ها، رستوران ها، پارک ها، باغ و ویلاها استفاده می‌شده است. این سازه با وجود طرح سنتی و زیبایی که داشته، قیمت مناسبی دارد.

آبنمای مدرن

آبنمای مدرن ظاهر جذاب و مدرنی داشته که با وجود مدل بهینه و ساده، ظاهر زیبایی دارد. همچنین کوچک‌تر از نوع سنتی است و در فضای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. با این وجود می‌توان در ابعاد مختلف آن را سفارش داد و به دلیل‌ عدم وجود نشتی آب در آن، مناسب فضای داخلی نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *