جستجو

نکاتی درباره استفاده از آبنما در محیط کار

فهرست مطالب

آبنماهایی که از نورپردازی برخوردار هستند در محل کار نیز استفاده می‌شوند. اکثر مدیران صاحبان کسب و کارهای موفق معتقد اند که ایجاد کردن عناصری در محل کار که با جذابیت بصری و سمعی همراه باشد، عموما به دلیل کاهش تنش‌های فکری، کاهش استرس و تنش‌های عصبی، باعث بالا رفتن بهره وری سازمان و کارکنان آن می‌شود. آبنماهایی که در این بخش به کار می‌روند به دلیل داشتن LED نوری، جلوه‌های نوری را در طیف‌های مختلف رنگی ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد خرید
نازل بارانی
3,500,000 تومانخرید کنید

نکات مهم در خصوص استفاده از آبنما در محیط کار

در خصوص استفاده از آبنما در محیط کار به نکات زیر توجه کنید:

  • آبنما از لحاظ شکل، نوع و اندازه اشکال مختلفی را شامل می‌شود و از نظر شکل ظاهری نیز از طرح‌های طبیعت الهام می‌گیرد.
  • طبق اصول و شرایط استانداردها طراحی و ساخته شده و برای اینکه دوام بالایی داشته باشد، باید از متریال‌ها و مواد اولیه مرغوب و درجه یک تولید شود.
  • در محل نصب این سازه باید دقت کرد، مثلا اگر در پای درخت نصب شود ضایعات درخت و فضولات پرندگان وارد آب آبنما شده و نمای آن را نامطلوب می‌کند. همچنین آلوده شدن آب باعث خراب شدن قطعاتی مانند پمپ و فیلترها خواهد شد.
  • در صورتی که آبنما در معرض باد شدید قرار گیرد، با تغییر جهت پرتاب شدن آب، باعث آسیب به سازه می‌شود یا اینکه ضمن بیرون ریختن آب از لبه ها، باعث پایین رفتن آب سطح مخزن شده و سبب آسیب به قطعات خواهد شد.
  • عمق آب باید در حد استاندارد باشد تا آب در سطح مخزن کاهش پیدا نکند.
  • در کف حوض باید شبکه‌های آهنی جهت حفظ تجهیزات آبنما ایجاد شود و در ساختار آبنما باید تورهایی نصب شود تا از وارد شدن آشغال و مواد زائد به داخل آب جلوگیری شود.
  • آبنما اگر در فضای بیرونی استفاده می‌شود، باید از جنسی انتخاب شود تا مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی و شرایط مختلف آب و هوایی را داشته باشد. مثلا در فصل زمستان در برابر یخبندان مقاوم باشد.
آبنما در محیط کار
پیشنهاد خرید
نازل کرتین استخری
5,500,000 تومانخرید کنید

چرا در محیط کار از آبنما استفاده می‌کنیم؟

استفاده از آبنما در محیط کار به دلیل مزایای زیادی که داشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که در ادامه دلایل استفاده از این سازه را بیان خواهیم کرد:

  • آبنما تداعی حس آرامش

آب با تاثیر سمعی و بصری که ایجاد می‌کند، باعث القا حس آرامش می‌شود. در صورتی که در طرح و مدل مناسب انتخاب شود و اگر در آن از نورپردازی استفاده شود، بسیار جذاب به نظر خواهد رسید. در نتیجه ذهن انسان از تنش و استرس‌ها منحرف شده و تحمل کارکنان را در محیط کاری بالا می‌برد. آبنما با ایجاد حالت داینامیک در آب و با ایجاد حباب در آب در محل کار اثرات مثبتی ایجاد می‌کند و این باعث کاهش آلودگی صوتی در محیط کار شده و حس آرامش را ایجاد می‌کند. بنابراین به کاهش آلودگی صوتی و فراهم شدن صدای خوشایند کمک می‌کند و کارمندان نیز از محیط کاری خود رضایت بیشتری خواهند داشت. لذا باید این آبنما در محلی نصب شود تا صدای ایجاد شدن ناشی از شرشر آب به شکل ملایم به گوش کارکنان برسد.

  • افزایش دقت در محل کار

اصولا محلی که آبنما نصب می‌شود محل تجمع کارکنان می‌شود و آنها در این محل به استراحت می‌پردازند یا یکدیگر را ملاقات می‌کنند. در صورتی که محل آبنما در محیط کار به خوبی انتخاب شود، این سازه به عنوان نماد شرکت محسوب می‌شود. لذا در صورتی که مدل آبنما با موضوع شرکت همخوانی داشته باشد، می‌توان از آن به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد. لذا با هماهنگ کردن رنگ نورپردازی با رنگ لوگوی شرکت می‌توانید اعتبار شرکت و برند را بالا ببرید.

  • تصفیه هوا

آبنما به تصفیه هوا کمک می‌کند، زیرا با انتشار ذرات آب در هوا، رطوبت وارد هوا شده و این باعث تصفیه هوا می‌شود. البته قبل از اجرای آبنما باید شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر بگیرید، مثلا در شمال کشور که هوا مرطوب است نباید از این سازه در داخل ساختمان استفاده کرد.

پیشنهاد خرید
نازل پرده آب دیواری
950,000 تومانخرید کنید

معرفی انواع آبنما در محیط کار

در محیط کار در فضای داخلی و خارجی آن از انواع آبنما می‌توان استفاده کرد که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

  • آبنمای دیواری: این آبنما مناسب فضای بیرونی است و به دلیل اینکه فضای کمی اشغال می‌کند مناسب محیط کوچک خواهد بود. این سازه هم به شکل مستقل و هم به صورت توکار می‌تواند اجرا و نصب شود و در هر دو صورت نمای باریک را ایجاد می‌کند.
  • آبنمای حوضی: سبک و شکل ساده‌ای داشته و به سبک آبنماهای قدیمی است که در فضای بیرونی اماکن اداری نیز می‌تواند استفاده شود.
  • آبنمای شناور: از نازلی در وسط حوض به سمت آسمان فواره می‌شود و در فضای آبی به شکل شناور ایجاد می‌شود.
  • آبنمای میدانی: طراحی مستقلی داشته و از زوایای مختلفی دید مختلفی دارد. همچنین از چند لایه تشکیل شده و دارای پمپ اتوماتیک است که مناسب محیط اداری نیز خواهد بود.
  • آبنما آبشاری: در محیط‌های دارای فضای سبز که سطحی شیب دار و صخره‌ای دارند از این نوع آبنما استفاده می‌شود تا آب از حوض‌های بالاتر به حوضچه‌های پایین‌تر عبور پیدا کند. در این آبنما آب به وسیله پمپ جابجا می‌شود.

اجزای مختلف آبنما در محیط کار

آبنمایی که در محیط کار استفاده می‌شود، دارای اجزای مختلفی است که در ادامه هر جزء را معرفی خواهیم کرد:

  • پمپ: پمپ جزئی از آبنما است که در ارتفاعات مختلف از آبنما باعث خروج آب می‌شود. هر چه پمپ قدرت بیشتری داشته باشد آب را در ارتفاعات بیشتری پرتاب می‌کند.
  • شاسی و مخزن: در خرید ابن دو قطعه باید توجه کرد که ضد زنگ زدگی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
  • لوله آبنما: لوله خروج آب بهتر است قطر کمی داشته باشد تا آب حین پرتاب و سرریز شدن نمای جذابی داشته باشد و در ارتفاعات بیشتری پرتاب شود.
  • مخزن: در مخزن، آب آبنما ذخیره می‌شود که با پر شدن آن، آب از لبه‌ها سرریز می‌شود. برخی از آبنماها به جای مخزن دارای نازل هستند.
  • نازل: نازل بیشتر در آبنمای شیشه‌ای موجود است و در این آبنماها چندین نازل در کنار هم وجود دارند که به ترتیب آب از آن‌ها خارج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *