انواع آبنمای کف خشک

فهرست مطالب
آبنمای کف خشک

انواع آبنمای کف خشک یا آبنمای زیر سطحی یا آبنمای دریدک فواره‌هایی در زیر سنگ فرش‌ها دارد که آن‌ها وظیفه پرتاب آب با افکت‌های زیبا را دارند. این آب‌های فوران شده محیطی دلنشین را در فصل‌های مختلف ایجاد و چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. در آبنماهای معمولی سطح آب در درون حوض ذخیره می‌شود، ولی در نوع کف خشک در سطح حوض آب جمع نمی‌شود. سطح این سازه به وسیله کف‌پوش‌های سنگی پوشیده شده‌ و افراد می‌توانند در سطح آن بایستند یا حرکت کنند.

اجرای آبنمای کف خشک با حوضچه آب

در این نوع آبنما، یک سازه فلزی که مقاومت بالایی در برابر نیروی سنگ فرش‌ها، قطعات، نازل‌ها و وزن بازدیدکنندگان دارد را اجرا کرده و روی این سطح، سنگ فرش و نازل‌ها را نصب می‌کنند. در زیر این سطح نیز پمپ، فیلترها، قطعات و سیرکوله آب نازل‌ها نصب می‌شود و آب مورد نیاز نیز در مخزن موجود زیر این سطح ذخیره خواهد شد.

اجرای آبنمای کف خشک در داخل زمین بدون حوضچه آب در بستر خاک

در این نوع آبنما، در درون بستر خاکی نازل‌ها در درون یک کاور نصب می‌شوند و یک منبع جهت نگهداری آب در بخش دیگر نصب خواهد شد. آب درون مخزن به وسیله پمپ به وسیله یک خط لوله اتصال یافته به نازل‌ها به نازل‌ها پمپاژ می‌شود و آب از فواره‌ها از خروجی به درون کاور بر می‌گردد یا به محیط اطراف جریان پیدا می‌کند. روی سطح زمین سنگ فرش‌هایی که اطراف هر نازل وجود دارند شیب دار هستند و بر اثر این شیب آب درون کاور نازل‌ها وارد شده و ذخیره می‌شود. به وسیله یک خط لوله برگشت که یک سایز از لوله رفت بزرگتر است آب به شکل صیقلی به منبع نگهداری آب اصلی بر می‌گردد تا مجدد مورد استفاده فواره‌ها و نازل قرار گیرد.

انواع آبنمای کف خشک

آبنمای کف خشک بر حسب روش کارکرد و نوع اجرای افکت‌های نمایشی در پنج کلاس کاری دسته‌بندی می‌شود.

آبنمای کف خشک ساده

آبنمایی است که در آن آب به شکل ثابت توسط نازل‌ها در ارتفاع تعیین شده به نمایش گذاشته می‌شود و به وسیله سیستم پایپینگ همه نازل‌ها به دستگاه پمپاژ اتصال دارند. لذا در طول روز بر حسب یک برنامه زمانی فعال یا غیر فعال خواهند شد.

آبنمای کف خشک پویا

در این آبنما در زمان‌های تعیین شده همه خروجی نازل‌ها تغییر ارتفاع را به شکل تدریجی ثابت، زیاد و کم نشان می‌دهند. لذا همه نازل‌ها به وسیله سیستم پایپینگ به دستگاه پمپاژ اتصال دارند. در پایان روی پمپ‌ها درایورهای دور متغیر نصب می‌شوند تا زمان‌بندی این حرکات با برنامه‌ انجام شود و در طول روز ذخیره آن در یک سخت‌افزار کنترل شود.

آبنمای کف خشک سوئیچ

در این آبنما امکان قطع یا وصل کردن هر یک از نازل‌ها به شکل جداگانه یا گروهی وجود دارد و افکت‌های نمایشی و زیبا را با قطع و وصل کردن نازل‌ها می‌توان ایجاد کرد. همچنین هر یک از نازل‌ها مجهز به شیر برقی هستند که به وسیله سیستم پایپینگ اتصال به دستگاه پمپاژ دارند. درایورهای متغیر روی پمپ‌ها نصب می‌شوند تا بتوان برای نازل‌ها دبی و فشار لازم را کنترل کرد و بتوان به وسیله یک سیستم سخت افزاری برنامه و زمان وصل شدن و قطع شدن نازل‌ها را تنظیم کرد.

آبنمای کف خشک اینتراکتیو

در این آبنما سنسوری به هر یک از نازل‌ها متصل است که سنسورها بر اثر حضور بازدیدکنندگان روشن می‌شوند و به سیستم کنترل یک پالس ارسال می‌شود. سپس نازل مختص به آن برای زمانی روشن شده و یا بر اساس یک برنامه افکت به نمایش داده می‌شود. در این سازه یک دستگاه پمپاژ و یک سیستم پایپینگ به همه نازل‌ها متصل است و در پایان روی پمپ‌ها درایور دور متغیر نصب می‌شود تا در اثر فرمان سنسور از خود واکنش نشان دهد.

آبنمای کف خشک ماتریسی

در این آبنما در هر کدام از نازل‌ها امکان کنترل ارتفاع پرتابه آب به شکل جداگانه و یا گروهی وجود دارد و به وسیله نرم‌افزار و سخت‌افزار مختص به آن افکت‌های جذاب مانند ماتریس یا موجی ایجاد می‌شود. همچنین به شکل مستقیم نازل‌ها به پمپ اتصال دارند و در هر کدام از نازل‌ها و یا همه آن‌ها می‌توان ارتفاع پرتابه آب را به وسیله درایور کنترلی دور پمپ کنترل کرد.

انواع آبنمای کف خشک
انواع آبنمای کف خشک

انواع نازل‌های کف خشک به کار رفته در آبنماهای کف خشک

نازل‌های کف خشکی که در آبنماهای کف خشک به کار می‌روند در انواع مختلفی موجود هستند که هر یک را معرفی خواهیم کرد.

  • نازل کف خشک با خروجی نازل کمت و یا نازل فوم: این نازل دارای خروجی همچون خروجی نازل فوم و کمت است که از کف سنگ فرش پرتاب فواره‌های آن به شکل یکپارچه و به سمت بالا صورت می‌گیرد.
  • نازل کف خشک سوئیچ واتر یا شیر برقی: این نازل همراه با دوبل یا شیر تکی برقی یا سوئیچ واتر قابلیت نصب روی سیستم را دارد. همچنین بر اساس یک سناریو برنامه ریزی شده امکان قطع و وصل کردن آب در آن وجود دارد.
  • نازل کف خشک پمپ مستغرق با قابلیت کنترل دبی آب: در سیستم نازل آن پمپی نصب شده که بر اساس یک سناریو برنامه ریزی شده امکان تنظیم ارتفاع فواره و قطع و وصل کردن در آن وجود دارد.
  • نازل کف خشک لمینار: این نازل مجهز به نازل لمینار است و فواره‌ای میله‌ای سهمی شکل، شفاف و کریستالی با خروجی یکنواخت و ثابت دارد.
  • نازل کف خشک جت پران: این نازل مجهز به نازل جامپینگ است که همه امکانات نازل لمینار نمایشی را دارد. همچنین قابلیت تبدیل به میله کریستالی، سهمی شکل و شفاف را داشته و با سیستم برش آب نصب شده روی هر نازل، به شکل پیوسته یا منقطع کمان‌های آبی زیبایی به وجود می‌آورد و تا زمان فرود شکل کمان آب در آن ثابت است.

انواع آبنمای کف خشک

کاربرد آبنما کف خشک

آبنما کف خشک اصولا در محیط‌های خارجی به کار می‌رود و در میادین شهری، اماکن عمومی و پارک‌ها بسیار دیده می‌شود. در این سازه کف اجرا شده باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد تا وزن عابران و حتی وسایل نقلیه را به خوبی تحمل کند. به دلیل اینکه مردم در تماس با آب آن هستند باید کیفیت آب آن مورد توجه قرار گیرد و باید در آن از دستگاه تصفیه آب استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *