انواع نازل آبنما را بشناسید

فهرست مطالب

اگر شما هم به فکر اضافه کردن یک آبنما به خانه و یا باغ ویلای خود باشید، ممکن است در انتخاب انواع آبنما و نازل آبنما دچار سردگمی شوید. در ادامه با یک مقاله ی جذاب با شما همراه هستیم تا انواع آبنما و نازل آبنما و کاربرد های آن را به شما شرح دهیم. در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که نازل آبنما چیست و چه کاری انجام می دهد؟

نازل آبنما چیست؟

در واقع نازل آبنما یک سازه عمودی و با استقامت است که دارای صاف کننده جریان آب است و وظیفه انتقال جریان فواره به بیشترین ارتفاع آب را دارد.

نازل آبنما چگونه کار می کند؟

در داخل نازل آب از یک روزنه باریک با فشار خارج می‌شود که این فشار باعث می‌شود آب با اشکال مختلف از دهانه نازل خارج می‌شود. شما می‌توانید با باز و بسته کردن دهانه نازل جلوه‌های مختلفی از آب را نمایش دهید.

انواع نازل در آبنما و کاربرد آن به قدری گسترده است که کیفیت نهایی کار مستقیماً به نازل ها بستگی دارد. برای تولید و ایجاد آبشار به ابزار و تجهیزات مختلفی نیاز است. یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نازل ها هستند که بسته به نوع آبنمای انتخابی نیز متفاوت است. تعداد و نوع نازل ها متفاوت است مانند نازل قاصدک، نازل جت و … که هر کدام کارایی خاصی دارند.

انواع نازل ابنما

جنس ساخت نازل های آبنما

جنس ساخت نازل آبنما به دلیل تماس مستقیم و دائم آن با آب بسیار مهم و حائز اهمیت است. نازل های آبنما از جنس های مختلفی ساخته شده اند که در ادامه به معرفی هر کدام میپردازیم.

  1. PVC: یک ماده مقرون به صرفه و ایده آل برای ساخت نازل آبنما است. این ماده بسیار سبک و مقاوم است.
  2. فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ در برابر آب بسیار مقاوم تر از PVC است و خوردگی و زنگ زدگی نخواهد داشت.
  3. برنج: برنج یکی دیگر از مواد با مقاومت بالا است که در برابر خوردگی بسیار مقاومت از خود نشان می دهد.
  4. برنز: برنز بیشتر برای آبنما های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهند ظاهر سنتی آبنما را حفظ کنند.
  5. مس: گزینه ای جذاب و زیبا برای ساخت نازل آبنما است، اما با گذشت زمان کدر می شود و زیبایی خود را از دست می دهد.

در انتخاب جنس نازل آبنما زیاد وسواس به خرج ندهید، هر نوع از نازل آبنما را انتخاب کنید؛ با مراقبت و تمیز نگه داشتن مرتب کاملا سالم می مانند.

نازل ها چندین کاربرد اساسی در انواع مختلف دارند:

  1. مایع طبق الگوی خاصی به صورت قطرات دنباله دار پراکنده می شود.
  2. دبی و مقدار مایع را تنظیم کنید.

 

انواع نازل آبنما :

نازل های آبنما یا همان نازل فواره فقط برای نمایش جریان آب و یا صدای دلنشین آب نیستند بلکه کاربرد های مختلفی دارند که در ادامه به چند مورد از محبوب ترین و پر فروش ترین نازل های آبنما و کاربرد آنها اشاره می کنیم. انواع نازل فواره را میتوان بر اساس کاربرد و کارایی هر کدام به چند مورد تقصیم کرد که هر کدام کارایی و نقش متفاوتی دارد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع نازل فواره می پردازیم.

  • نازل جت

این نازل از برنج یا فولاد ساخته شده است. نازل جت به گونه ای طراحی شده است که بتواند آب را در ارتفاع زیاد پرتاب کند، بنابراین استفاده از این مدل نازل برای انواع آبنماهای موزیکال که برای پرتاب آب در ارتفاع زیاد در نظر گرفته شده است مناسب است. از این نوع آبنما برای زیباسازی استخرها و دریاچه های بزرگ نیز استفاده می شود.

نازل جت هواخور- فروشگاه سیگما
نازل جت
  • چتر باز (قارچ)

این نوع نازل یک پرده آبی شفاف و نازک به شکل چتری را تشکیل می دهد که مقاومت آن در برابر آب مشخص می شود. اسپری آب کمی دارد و برای آبنماهای داخلی و آبنماهای موزیکال خانگی مناسب است و دبی آن به سطح آب بستگی ندارد. جنس نازل چتری از جنس استیل و برنج می باشد.

نازل قارچی
نازل قارچی
  • نازل قاصدک

نازل قاصدک دارای طرح و نقشی مشابه با قاصدک است. قرار دادن دیسک در مسیر خروجی هر نازل خروجی جذابی ایجاد می کند. نازل قاصدک عمدتاً برای آبنماهای منظره استفاده می شود، البته از این نازل برای آبنماهای کوچک و بزرگ داخلی نیز استفاده می شود.

خرید نازل قاصدک

  • قاصدک قاصدک نیمچه

تنها تفاوت این نوع نازل با نازل قاصدک این است که یک الگوی خروج آب در نیمکره ایجاد می کند که باعث پایین آمدن آب با سیل بیشتر می شود.

  • ورق نازل یا ضربه

نازل برگ یا دمنده باد از برنج ساخته شده است.
آب ممتد و عریض خروجی نازل برگ آن را فوق العاده زیبا کرده است.
این آبنما برای آبنماهای خانگی و شهری مناسب است.

  • نازل قل زن

در این نوع نازل ها با ایجاد ستون های کم ارتفاع که حجم آب در آنها زیاد است و در آن حباب های سفید هوای زیادی وجود دارد، زیبایی آبشار دو چندان می شود. نازل قل زن به دلیل حجم بالای آب برای آبنماهای فضای باز مناسب بوده و در برابر جریان های شدید باد مقاومت خوبی دارند.

نازل قل زن
نازل قل زن
  • نازل Comet یا نازل استخر

نازل کرتین استخری از برنج ساخته شده است. میله خروجی این آبنما قطر و طول یکسانی ندارد و دارای روکش نیکل کروم نیز می باشد.
از این آبنما برای پرتاب آب از لبه استخر استفاده می شود.

قیمت نازل کرتین

  • نازل لاله

خروجی آب نازل لاله نسبت به نازل قارچ متلاطم تر است، ترکیب این نوع آبنما با سایر نازل ها و در فضای بیرونی زیبایی فوق العاده ای به محیط می بخشد. نازل لاله از فولاد و برنج ساخته شده است.

قیمت آبنماهای موزیکال شیک با توجه به نوع نازل، پمپ، چراغ، نور و سایر امکانات تعیین می شود.

  • نازل آبنمای آرام

این نازل شبیه یک فواره کریستالی است و نور را تا زمانی که آب به زمین برسد از خود عبور می دهد. منبع نور دارای یک لنز هشت رنگ است. خروجی شیشه ای آبنمای آرام آن را زیبا کرده است. برای زیباسازی فضای داخلی ساختمان می توانید از نازل آبنمای چند لایه استفاده کنید.

  • نازل پرده آب

نازل پرده آب، آب را به صورت پرده و پنکه یکنواخت پهن در می آورد و فوق العاده زیباست. نازل پرده آب مانند یک آینه عمل می کند و زیبایی نور را منعکس می کند.

قیمت پرده اب دیواری یا ثقلی

  • نازل بال پرنده

در این نازل با استفاده از موتور گیربکس قدرتمند و ضد آب می تواند حالت حرکتی بال پرنده ایجاد کند و زیبایی و شگفتی فوق العاده ای را به اطراف ببخشد.

  • نازل طاووسی

از این آبنما می توان در آبنماهای موزیکال، آبنماهای ریتمیک (هارمونیک) و آبنماهای ساده استفاده کرد. همانطور که از نام این نوع نازل پیداست، خروجی آب این نازل طاووسی شکل است. این نوع نازل شکل منحصر به فردی برای آبنما ایجاد می کند که آن را به پر طاووس تبدیل می کند. این نوع نازل بستگی به سطح آب دارد، نصب سنسور باد برای این نوع نازل توصیه می شود. عملکرد آن به سطح آب بستگی دارد، فواره مقاومت بالایی در برابر باد دارد و پتانسیل آن برای تحمل حجم زیاد آب کم است.

اندازه های مختلف نازل های فواره

انواع مختلفی از اندازه های نازل آبنما در بازار موجود است که هر کدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند. نازل‌های کوچک‌تر برای کسانی که می‌خواهند جریان آب ظریف‌تر و ملایم‌تری داشته باشند، عالی هستند، در حالی که نازل‌های بزرگ‌تر می‌توانند جلوه‌ای قدرتمند و چشمگیر ایجاد کنند. نازل ها نیز در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند، بنابراین شما می توانید بهترین را برای ایجاد جلوه مورد نظر خود انتخاب کنید. نازل های گرد جریان یکنواخت تری از آب ایجاد می کنند، در حالی که نازل های بیضی شکل ظاهری آشفته تر و طبیعی تر ایجاد می کنند. هنگام انتخاب یک نازل برای آبنما، مهم است که ظاهر کلی را که می خواهید بدست آورید در نظر بگیرید. نازل ها دارای مواد مختلفی هستند، بنابراین می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید که به بهترین وجه مکمل بقیه طرح های آبنمای شما باشد. اگر مطمئن نیستید که کدام اندازه یا شکل نازل برای شما مناسب است، از یک متخصص دریغ نکنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا آبنمای عالی را برای ایجاد آبنمای عالی برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنید.

اشکال مختلف نازل های فواره

انواع نازل های آبنما با شکل های مختلف در بازار موجود است تا جلوه های متفاوتی در آب نمای شما ایجاد کند. برخی از محبوب ترین اشکال عبارتند از:

نازل فواره دایره ای :

نازل های دایره ای آبنما جریانی ملایم و یکنواخت از آب ایجاد می کنند و برای ایجاد یک محیط آرامش بخش ایده آل هستند.

نازل فواره بیضی :

نازل‌های فواره‌ای بیضی شکل، جریان گسترده‌تر و پراکنده‌تری از آب ایجاد می‌کنند و برای آب‌نماهای بزرگ‌تر عالی هستند.

نازل فواره طبقه بندی شده:

نازل های پلکانی فواره با جریان آب از یک طبقه به طبقه دیگر جلوه ای آبشاری ایجاد می کنند. این یک انتخاب محبوب برای کسانی است که می خواهند ظاهری دراماتیک تر ایجاد کنند.

نازل فواره هندسی:

نازل های فواره هندسی بسته به شکل خود می توانند جلوه های مختلفی را ایجاد کنند. از یک جریان ملایم تا جریان قوی تر، این نازل ها همه کاره هستند و می توان از آنها برای ایجاد اشکال مختلف در آبنما استفاده کرد.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. در صورتی که تجربه ای در زمینه ساخت آبنما و استفاده از نازل های آبنما دارید در بخش کامنت ها با ما درمیون بگذارید.

نازل آبنما چیست؟

در واقع نازل آبنما یک سازه عمودی و با استقامت است که دارای صاف کننده جریان آب است و وظیفه انتقال جریان فواره به بیشترین ارتفاع آب را دارد.

نازل آبنما چگونه کار می کند؟

در داخل نازل آب از یک روزنه باریک با فشار خارج می‌شود که این فشار باعث می‌شود آب با اشکال مختلف از دهانه نازل خارج می‌شود. شما می‌توانید با باز و بسته کردن دهانه نازل جلوه‌های مختلفی از آب را نمایش دهید.

Recent search terms:

  • انواع نازل آبنما

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط