کدام آبنما برای ویلا مناسب‌تر است؟ 

فهرست مطالب

آب تداعی کننده آرامش و نماد طبیعت است و افراد از دیدن صحنه آبنما لذت می‌برند، به همین دلیل ساختمان سازان و طراحان ساختمان، از آبنما در ساختمان استفاده می‌کنند تا حس طراوت بخش و دلنشین را برای ساکنین فراهم کنند. اصولا غرض از ساخت ویلا فراهم کردن محیطی آرام بخش برای افراد است و با استفاده از آبنما در آن می‌توان آسایش افراد را دوچندان کرده و فضایی خنک را ایجاد کرد. از آنجایی که هر طرحی در ساختمان باید به طور اصولی اجرا شود تا مفید واقع شود، آبنمای ویلا نیز باید به درستی انتخاب شود تا رضایت بخش و مفید واقع شود.

 

بهترین فضا جهت نصب آبنما برای ویلا

جهت اجرای آبنمای مناسب در ویلا، باید محل نصب آن را مشخص کنید، زیرا برخی نازل‌ها مناسب هر محلی نیستند، زیرا دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • پاشش آب به اطراف
  • تولید صدای زیاد ناشی از برخورد آب
  • ایجاد رطوبت زیاد
  • میزان دوام در برابر وزش باد
آبنما برای ویلا
آبنما برای ویلا

انواع آبنما جهت استفاده در ویلا

آبنمای ویلا در انواع مختلفی موجود است که از آن‌ها در داخل و خارج از ویلا استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی این سیستم‌ها می‌پردازیم:

نازل آبنما پرده باز

این نازل با نصب روی یک دیوار، آب را مانند پرده آبی یکپارچه جریان می‌دهد و مانند آبشار عمل می‌کند. این سازه بیشتر در فضای خارجی به کار می‌رود و اگر جهت جلوگیری از پاشش آب از ورق آنتی اسپلش در اطراف آن استفاده شود می‌تواند در فضای داخلی نیز استفاده شود.

نازل آبنما نی ریز

این نازل روی دیوار نصب شده و به راحتی جابجا می‌شود. همچنین به شکل کلاسیک به وسیله ناودان یا نی از داخل دیوار به خارج رانده می‌شود. در محیط خارجی استفاده شده و اگر جهت‌ عدم پاشش آب در اطراف آن از آنتی اسپلش استفاده شود در فضای داخلی نیز به کار می‌رود.

آبنما جام

این آبنمای ویلا به شکل بشقابی بزرگ است که آب در درون آب پر می‌شود و از لبه‌ها سرریز خواهد شد و سپس به شکل پرده آبی به پایین می‌ریزد. در وسط این نازل می‌توانید نازل آبنما کسکید، چتری و فوم را نصب کنید.

آبنما آبریز دیواری

از آبراهه‌های کوچکی تشکیل شده که روی دیوار به شکل طبقه‌ای اجرا می‌شوند و از آبراهه‌های بالایی، آب خروجی داخل آبراهه پایینی می‌ریزد. لذا صدای کم و عدم پاشش از مشخصه آن است.

آبنما بارانی

از لوله‌ای از جنس فلزی تشکیل شده که روی این لوله نازل‌هایی کوچک کمت به شکل چند ردیفه جهت خروجی آب نصب شده است. قابلیت نصب روی سقف یا دیوار را داشته و آب از نازل‌ها به شکل قطره‌ای و عمود روی حوض می‌ریزد.

آبنما دیوار خیس

نازل آن روی دیوار نصب می‌شود و بعد از سرریز شدن به داخل حوض فرود می‌آید. لذا به شکل توکار نیز نصب می‌شود و مناسب ویلاهایی با دیوار بلند است.

آبنما آریا وال دیواری

به شکل کف مانند روی دیوار که روی آن تایل‌های مخصوص اجرا شده از بالا به پایین می‌ریزد. در آن آب با پاشش فرود می‌آید، به همین دلیل باید حوض با دیوار فاصله داشته باشد.

آبنمای ویلایی استند

در کنار دیوار و به شکل پارتیشن اجرا می‌شود و سطح زیرین آن از جنس آینه، چوب، استیل، سنگ، شیشه و غیره است که روی آن آب جریان پیدا می‌کند. دیگر تجهیزات داخل مخزن آب، که آبنما روی آن اجرا شده روی سطح زیرین قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه فاقد صدا و پاشش است هم در فضای داخلی و هم خارجی استفاده می‌شود.

آبنما حبابی

از یک محفظه طلقی یا شیشه‌ای به شکل مستطیل، تخت یا استوانه‌ای و از جنس فلکسی ایجاد شده و به وسیله کمپرسور حباب‌های هوا تولید و از سمت پایین به درون محفظه انتقال پیدا می‌کند. حرکات حباب‌های داخل آب به سمت بالا، یک آبنمای بدون لمس و زیبا را به وجود می‌آورد. به دلیل اینکه در این سازه نورپردازی انجام می‌شود، باید آن را به دور از نور خورشید نصب کرد.

آبنما برای ویلا

آبنمای ویلا نواری

در آبنما رشته‌ای یا نواری، آب به وسیله نازل‌های مخصوص روی نوارهایی که از بالا به پایین آویزان شده‌اند و شفاف و باریک هستند به صورت منظم و بدون صدا و لرزش فوران می‌شود.

آبراهه

در آبراهه مسیرهایی با کاشی یا سیمان ایجاد می‌شود و یا جوی‌های استیل این آبراهه‌ها را تشکیل می‌دهند. جوی‌های استیل آب را نفوذ نمی‌دهند و آب را به گردش در می‌آورند. به دلیل اینکه بدون صدا و پاشش آب هستند در فضای داخلی و خارجی ویلا استفاده می‌شوند.

حوض و برکه آماده

حوض و برکه آماده از جنس پلی اورتان و استیل است که نوع پلی یورتان دارای طراحی خاصی بوده و بدون تجهیزات زیاد است. نوع استیل دارای تجهیزات است و در طرح‌های مختلف و به صورت سفارشی تولید می‌شود.

آبنمای ویلایی آب و آتش

در آن عنصر متضاد با طبیعت تلفیق شده که نور، رقص و گرمای آتش و حرکات و صدای دلنشین آب حس آرامش را القا خواهد کرد. این آبنما در فضای خارجی اجرا می‌شود، زیرا آتش موجود در آن گازهای مضر برای تنفس را پخش می‌کند.

آبنماویلایی

جنس انواع آبنمای ویلا

آبنمایی که در ویلا استفاده می‌شود از متریال‌ها و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود که هر یک را بیان خواهیم کرد.

  • آبنمای سنگی: آبنمای سنگی از جنس انواع سنگ است و بسته به نوع سنگ به کار رفته در آن دوام و کیفیت مختلفی دارد. مثلا اگر از جنس سنگ گرانیت باشد بسیار بادوام و مقاوم خواهد بود و در صورتی که از جنس سنگ مرمر باشد زیبایی فوق العاده بالا و دوام مناسبی دارد. بنابراین به دلیل دوام بالا در برابر شرایط اقلیمی و محیطی مقاوم بوده و مناسب فضای بیرونی است.
  • آبنمای شیشه ای: این آبنما از تلفیق نور و آب اجرا می‌شود و جنس آن از شیشه نشکن است. به دلیل دوام کم مناسب فضای داخلی خواهد بود.
  • آبنمای پلاستیکی فشرده: این آبنما در برابر خوردگی آب مقاوم است، ولی به دلیل اینکه در برابر اشعه خورشید دوام ندارد، مناسب فضای داخلی خواهد بود.
  • آبنمای ویلا بتنی: این سازه از سیمان و میلگرد ساخته شده و دوام بالایی دارد و در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی مقاومت دارد، به همین دلیل مناسب فضای داخلی است.

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x