جستجو

نکات مهم در مورد آبنمای باغی

فهرست مطالب

آبنما باغی گروهی از آبنماها است که به دلیل داشتن مشخصاتی مثل صدای ریزش آب، کوچکی و پاشش آب، در محیط‌های باز مانند باغ‌ها و فضاهای بیرونی استفاده می‌شود. اجرای این سازه در باغ باعث زیباسازی محیط و دلنشین شدن چشم اندازه آن می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد از آن در محیط بیرونی ویلای خود استفاده می‌کنند. این آبنما در طرح، مدل و متریال‌های مختلفی اجرا می‌شود که هر مدلی نیز بسته به جنسی که داشته دارای دوام و کیفیت مختص به خود است.

پیشنهاد خرید
نازل کرتین استخری
5,500,000 تومانخرید کنید

انواع آبنمای باغی

آبنمای باغی در انواع مختلفی موجود است که در ادامه هر نوعی را معرفی خواهیم کرد.

آبنمای برکه‌ای

آبنمای برکه‌ای در سه مدل موجود است:

  • نازل‌های آبنما در برکه: شامل نازل‌هایی می‌شود که در استخر، برکه و حوض به کار می‌روند. از جمله این نازل‌ها نازل واتر کنن، نازل کرتین استخری ایستاده، نازل جام، نازل پرده آب ایستاده و نازل ریزشی هستند.
  • حوض و برکه: این آبنما انواع حوضه‌های بتنی و سنگین، به شکل مدرن برکه‌های پلی یورتان و استیل و یا برکه‌هایی با شکل کلاسیک و طبیعی را که از جنس ورق‌های آستری ژئوممبران طراحی شده را شامل می‌شود.
  • جوی و آبراهه: انواع آبراهه‌های استیل، بتنی و سنگی جوی‌های بتنی و سنگی را شامل می‌شود که آن‌ها آب را روی سطح زمین عبور داده و آن را از مخزن اولیه به مخزن ثانویه عبور می‌دهند. لذا برای سطوحی که شیب دار هستند قابلیت استفاده به شکل پله‌ای را دارند.

آبنمای باغی دیواری

برخی مواقع فضاهای باز ویلا یا باغ، دیوارهای بلندی دارند و برای اینکه این دیوارها را از معرض دید دور نگه داشت می‌توان از آبنمای دیواری استفاده کرد. این آبنما در دو مدل موجود است:

  • آبنما دیوار خیس: این آبنما سطحی خیس روی دیوار ایجاد می‌کند و بر اساس بستری که آب روی آن عبور می‌کند، حرکت آب روی دیوار از حالات مختلفی برخوردار است. در این مدل نازل‌های سرریز و ریزشی به کار رفته و اجرای آن‌ها به گونه‌ای است که بر اساس جنس دیوار، نوع موج و نوع حرکت آب که با توجه به حرکت بر بسترهای مختلف بروز می‌کند، آب خارج شده از بالای دیوار بر روی آن جریان پیدا می‌کند. این آبنما شامل انواع آبنمای آریا وال، هارمونیک، استیل، سنگی، شیشه‌ای و غیره را شامل می‌شود.
  • نازل‌های آبنما دیواری: از گونه نازل‌هایی به شمار می‌رود که با نصب روی دیوار، آب را به شکل پرده آب، آبشاری و شکل‌های مختلف به جهت مخزن ذخیره آب عبور می‌دهد. این آبنما شامل انواع نازل ریزشی، نی ریز، نازل کراتین استخری دیواری، نازل دیواری پرده آب و آبنمای آبریز می‌شود.

آبنمای کلاسیک در باغ

آبنمای کلاسیک از چند فواره آب درون یک حوض وسیع تشکیل شده که انواع فواره کلاسیک مانند نازل گل، فوم چتری، کسکید و غیره را شامل می‌شود.

پیشنهاد خرید
نازل کومیت
55,000 تومانخرید کنید

انواع نازل‌های آبنمای باغی پرکاربرد

نازل‌هایی که در آبنما باغی کاربرد دارند انواع مختلفی را شامل می‌شوند که هر یک را معرفی خواهیم کرد.

نازل آبنما نی ریز

این نازل با وجود سادگی به فضای اطراف ظاهری کلاسیک و نوستالژیک می‌دهد و بر حسب محیط مورد استفاده در انواع مدل‌های فلزی و سنگی موجود است. این نازل قابلیت استفاده به شکل گروهی و تکی را دارد.

نازل پرده آب یا آبشاری

با ایجاد پرده آب پیوسته و شفاف، صدای دلنشینی ایجاد می‌کند و محبوبیت زیادی دارد.

نازل آبنما بارانی یا ریزشی

آب را به شکل قطره‌های باران به طول دلخواه و در یک، دو و سه ردیف ایجاد می‌کند و به شکل پرده آب باران گونه در کنار دیوار و در وسط استخر به کار می‌رود.

نازل آبنما پرده آب جام

آبنما پرده آب جام از صفحه‌ای بشقاب مانند قطره‌های متفاوت ایجاد می‌شود که قابلیت اجرا روی سطح زمین یا پایه را دارد. لذا امکان نصب نازل کلاسیک مانند نازل چتری، قل زن، فوم، کسکید و غیره روی آن وجود دارد. آب بعد از اینکه از لبه‌های بشقاب سرریز شد، به شکل پرده آبی جذاب دور آن احاطه می‌شود و بعد از وارد شدن در مخزن، به وسیله پمپ از آنجا به گردش در می‌آید. ممکن است بدون نازل به شکل مخزنی که مانند بشقاب و دارای آب است همچون آبنمای ساکن و انعکاس دهنده نور و تصاویر فضای اطراف، آن را به کار برد.

آبنمای باغی آبریز

از آبراهه‌های کوچکی ایجاد شده که به شکل پلکانی روی دیوار اجرا می‌شوند که آب را به شکل آبشاری کوچک از نازل بالابی به نازل پایینی عبور می‌دهند.

آبنمای ماساژور واتر کنن

از لوله استیل و خمیده شکل و نازل‌هایی تشکیل شده که این نازل‌ها جهت پاشش آب به کار می‌روند و شامل کلاستر، فن جت، فینگر و کمت هستند که در با نصب در انتهای لوله، با فشار، آب را به داخل استخر عبور می‌دهند.

نازل کراتین

به شکل ایستاده و دیواری به کار می‌رود و آب را به شکل به هم پیوسته و همچون پرده شفاف آبی، به مخزن ذخیره آب عبور می‌دهد.

پیشنهاد خرید
نازل بارانی
3,500,000 تومانخرید کنید

نکات مهم در مورد استفاده بهینه از آبنمای باغی

در خصوص داشتن آبنما در باغ باید به نکات زیر توجه کنید:

  • فیلتراسیون: وقتی آب به مرور زمان راکد می‌ماند، در معرض آلودگی‌های محیطی مانند گرد و غبار و آلودگی‌های مربوط به آب مانند لجن قرار می‌گیرد و در طعم و بوی آب تغییر ایجاد می‌کند. لذا با انواع فیلتر شنی، یو وی و بیولوژیکی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
  • نورپردازی: آبنما باغی برای اینکه در تاریکی شب جلوه زیبایی داشته باشد، نیاز به نورپردازی دارد. به همین منظور از چراغ‌های داخل آبی بهره گرفته می‌شود.
  • فضای مورد نظر: بر حسب وسعت و اندازه محوطه و هدف اجرای آبنما، باید نوع نازل و چیدمان آن‌ها را انتخاب کرد. از پکیج‌های آب و آتش می‌توان بدین منظور استفاده کرد.
  • جنس آبنمای باغی: آبنمای باغی در جنس‌‌های مختلف مانند سنگ، شیشه، بتن، اکریلیک و غیره موجود است که بسته به جنس کیفیت و دوام آن فرق دارد.
پیشنهاد خرید
نازل پرده آب دیواری
950,000 تومانخرید کنید

مزایای آبنمای باغی

استفاده از آبنمای باغی مزایای زیادی دارد:

  • فراهم کردن فضای آرام برای ساکنین
  • حس طبیعت گردی از آب روان
  • ایجاد جلوه طبیعی به محیط
  • ایجاد رطوبت در محیط و باعث خنک شدن هوا
  • ایجاد آرامش بر اثر صدای دلنشین آب
  • کاهش استرس
  • نگهداری و تعمیر راحت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *