آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

فهرست مطالب
آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

آبنمای مناسب برای باغ و حیاط علاوه بر اینکه کاربرد تزئینی داشته برای ساکنین منشا آرامش است. یک منبع مسحور کننده که فضای اطراف را متحول می‌کند. آبنما در باغ و حیاط محیطی آرام بخش را تداعی و فضایی جذاب را ایجاد می‌کند. لذا با به گردش درآوردن آب و به نمایش گذاشتن حرکات آن صحنه ایده آلی را به وجود می‌آورد که با شنیدن صدای شرشر آب، افراد مجذوب آن می‌شوند. در گذشته آب نماد شکوه و عظمت بوده و امروزه آن را به عنوان ویژگی جذاب بصری و پویا در آبنما به نمایش می‌گذارند تا افراد با دیدن آن آرامش خود را بدست آورند.

انواع آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

آبنما در مدل‌های مختلف کلاسیک تا مدرن و مینیمال طراحی می‌شود. علاوه بر سبک، این سازه از حوض یا استخری ایجاد شده که آب در آن ذخیره شده و فوران می‌شود. یک پمپ در آن تعبیه شده که آب را به بالا هدایت می‌کند و باعث گردش آب می‌شود. آبنمای مناسب برای باغ و حیاط را می‌توان در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی انتخاب کرد که در ادامه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

آبنمای رومیزی

آبنمای رومیزی سازه کوچکی بوده که فضای کمی اشغال می‌کند و مناسب فضای داخلی و خارجی باغ و حیاط است. در مدل‌های متنوعی طراحی می‌شود و مجهز به پمپ کوچکی است که با ملایمت و به آرامی آب را به گردش در می‌آورد. سبک‌های متنوع مینیمالیستی تا پیچیده‌تر آن وجود دارد که جذابیت خاصی به محیط می‌بخشد. با نور ال‌ای دی نیز می‌توان آن را تزئین کرد تا در شب و عصرها فضایی مسحورکننده به باغ یا حیاط شما بدهد.

آبنمای محوطه‌ای

اگر باغ یا حیاط شما بزرگ است آبنمای محوطه‌ای انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این آبنما بسیار کاربردی است و می‌تواند در مرکز باغ یا در کنار دیوار قرار گیرد. قبل از اجرای این سازه ابعاد باغ یا حیاط را در نظر بگیرید و بر این اساس، آن را اجرا کنید.

چشمه پنهان یا مخفی

آبنمای مخفی، آبنمای مناسب برای باغ و حیاط است که حالت یکپارچگی با محیط داشته و شکلی ارگانیک و هماهنگ با فضا دارد. لذا می‌تواند در دیوارهای سنگی یا تخت خواب باغ یا با دیگر عناصر محیط تلفیق شود، به گونه‌ای که افراد فکر کنند که منبع آب جزئی طبیعی از فضا است. این سازه در افراد حس کشف و کاوش را ایجاد می‌کند تا در خصوص پیدا کردن منشا آن به فکر فرو روند. در حین اجرا به گونه‌ای تنظیم می‌شود که هماهنگ با تم محیط باشد.

آبنمای استخر

آبنمای استخر قابل نصب در استخر است که به عنوان عنصری چشمگیر در طرح‌های کلاسیک و دیگر سبک‌های معاصر طراحی می‌شود. با وجود این سازه استخری مجلل خواهید داشت و ال‌ای دی‌هایی که زیر آب استخر کار گذاشته می‌شوند این جذابیت را دوچندان خواهند کرد.

آبنما مستقل

آبنما مستقل، آبنمای مناسب برای باغ و حیاط است که به مخزن آب مستقلی نیاز دارد، به همین دلیل در هر جایی مانند عرشه، پاسیو، میان تخت گل، وسط باغ و غیره می‌توان آن را اجرا کرد. در طراحی آن انعطاف‌پذیری زیادی وجود دارد و در طرح، ابعاد و متریال‌های مختلفی قابل اجرا است.

آبنما آبشار

این آبنما ظاهری مانند آبشار طبیعی داشته که آب حین گردش روی سطوح برجسته یا سنگ‌ها جریان پیدا می‌کند. به دلیل صدای ریتمیک و آرام بخشی که داشته مورد توجه قرار گرفته است. عناصری مانند تپه یا صخره در میان پوشش‌های سرسبز نیز در آن طراحی می‌شوند و براحتی در باغ و حیاط قابل اجرا خواهد بود.

آبنما سنگی یا فایبر گلاس

آبنما سنگی، آبنمای مناسب برای باغ و حیاط است که در عین زیبایی، دوام فوق العاده‌ای دارد و از انواع سنگ‌هایی مانند گرانیت، مرمر، تراورتن و غیره ساخته می‌شود. این سازه بهترین انتخاب برای فضای بیرونی است زیرا دوام و استقامت بالایی در برابر عوامل محیطی و شرایط مختلف آب و هوایی دارد. آبنمای فایبرگلاس نیز به دلیل وزن سبک بسیار کاربردی بوده و بسیار مقرون به صرفه است.

آبنمای مدرن و هنری

آبنمای مدرن در طرح‌های خلاقانه و جذاب ساخته می‌شود که عناصر چشمگیری را ارائه می‌دهد. همچنین دارای فرم‌های هندسی متنوع و ناهماهنگ است که محیط را تازه می‌کند. آبنمای هنری در اشکال انتزاعی، مجسمه‌ها و اینستالیشن‌های خاص طراحی می‌شود و جلوه‌های منحصر به فرد را به نمایش می‌گذارد.

آبنمای مناسب برای باغ و حیاط
آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

مزایا و معایب آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

آبنمای حیاط با مزایای زیادی همراه است که محیط خارجی را جذاب می‌کند و در اینجا به ذکر این مزایا می‌پردازیم:

  • افزایش دهنده جذابیت بصری است و محیط دلنشین و چشم اندازی خیره کننده را ایجاد می‌کند.
  • صدای بی‌نظیر جریان آب حس آرامش را القا می‌کند و روح و روان انسان را تجلی می‌بخشد.
  • در جذب پرندگان موثر است و به فضای بیرونی عنصری پویا می‌افزاید.
  • در صورتی که به خوبی طراحی شود، ارزش ملک را افزایش داده و چشم مشتریان را به خود خیره می‌کند.
  • در ابعاد، سبک و متریال‌های مختلفی طراحی می‌شود که می‌توانید مطابق با سلیقه خود آن را به صورت سفارشی خریداری کنید.

با وجود اینکه آبنمای مناسب برای باغ و حیاط مزایای زیادی دارد، دارای معایبی نیز است که در ادامه اشاره‌ای به آن‌ها خواهیم داشت.

  • برای اینکه در داخل مخزن آبنما جلبک رشد نکند و پمپ دچار خرابی نشود باید به درستی از آن نگهداری کرد و به طور مرتب کف مخزن را تمیز کرد، زیرا جلبک، گرد و خاک و دیگر ضایعات موجود در آب آن باعث می‌شود در لوله‌ها و پمپ گرفتگی ایجاد شود و این سبب خرابی آن خواهد شد.
  • آبنما بسته به اندازه‌ای که داشته فضایی را در باغ یا حیاط اشغال می‌کند و جهت اطمینان از کامل شدن اجرای این سازه داشتن برنامه ریزی درست لازم است.
  • نصب آبنما هزینه‌ای در بر خواهد داشت که این هزینه بسته به سبک، طراحی، متریال، جنس و کیفیت آبنما متفاوت خواهد بود.

شرایط نگهداری از آبنمای مناسب برای باغ و حیاط

برای اینکه عملکرد بهینه آبنما حفظ شود و دوام آن افزایش یابد باید به درستی از آن نگهداری کرد. با مراقبت درست علاوه بر اینکه زیبایی آن ماندگار می‌ماند، بلکه از خرابی قطعات آن جلوگیری می‌شود. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • باید آبنما را تمیز نگه داشت و جلبک، گرد و خاک، برگ و زباله‌ها را از داخل مخزن جدا کرد و مخزن را مرتب شستشو داد، این کار مانع از مسدود شدن پمپ شده و باعث شفاف شدن آب آن می‌شود.
  • برای اینکه از رسوبات معدنی، رشد جلبک‌ها و افت کیفیت آب جلوگیری کنید، می‌توانید به آب جلبک کش بیفزایید یا با آب درمانی به شفاف و تمیز ماندن آب کمک کنید.
  • جهت گردش مناسب آب، پمپ را مرتب بررسی کرده و آن را تمیز کنید و در مناطقی که در زمستان آب دچار یخ زدگی می‌شود، باید آب مخزن و لوله‌ها را خالی کنید و آبنما را بپوشانید.
  • مرتب قطعات آبنما مانند اتصالات، لوله و شیلنگ را چک کنید و در صورت وجود نشتی نسبت به رفع آن اقدام کنید.
  • به صورت سالانه آبنما را سرویس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *