طرز کار نازل‌ ها در انواع آبنما

فهرست مطالب
طرز کار نازل‌ ها در انواع آبنما

طرز کار نازل‌ ها در انواع آبنما

نازل آبنما اصلی‌ترین بخش در آبنما است و بسته به نوع نازل روش خروج آب در آبنما فرق دارد. این سازه در عملکرد آبنما نقش مهمی داشته و در بالای پمپ آب نصب شده است تا با خارج شدن آب از آن، یک نمایش زیبا از خارج شدن آب به وجود آید. در اصل این قطعه میزان و جهت عبور آب را تنظیم می‌کند. در درون آبنما، آب به وسیله سیستم لوله آب به درون نازل پمپاژ می‌شود. سپس درون نازل آب با فشار بالا از روزنه‌ای جریان پیدا می‌کند و بر حسب نوع دهانه، نازل با حالت طرح داری در هوا فوران می‌شود.

در زمان عبور آب از نازل، چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که آب از نازل خارج می‌شود، مولکول‌های آب منقبض می‌شوند و بعد از شتاب گیری این مولکول ها، بر آن‌ها فشار وارد می‌شود. سپس با سرعت گرفتن قطرات، جریانی ایجاد می‌شود که این جریان با سرعت حرکت خواهد کرد. وقتی که سرعت قطرات آب افزایش پیدا کرد، این قطرات در اندازه‌های کوچکتری تجزیه می‌شوند و آب به صورت مه یا غبار نمایش داده می‌شود. البته بسته به شکل و نوع دهانه نازل نمایش آب متفاوت خواهد بود. در این روند، انقباض ایجاد شده در مولکول‌های آب، در شیوه جریان آب تغییر ایجاد کرده و امکان دارد سبب پاشیدن نامنظم یا جهش آب شود.

رایج‌ترین انواع نازل‌ها

نازل‌های آبنما دارای انواع مختلفی هستند که ویژگی‌های هر یک فرق دارند. به طور کل این قطعه بر حسب کاربردش در سه گروه دسته‌بندی می‌شود.

  • نازل آبنما شهری: این نازل در آبنماهایی استفاده می‌شود که جهت دکوراسیون شهری نصب می‌شوند.
  • نازل آبنما خانگی: این نازل در محیط‌های کوچک به کار می‌رود و پاشش آب و صدای آب در آن کم است. علت کم بودن صدای آب نیز به این دلیل است که در آن از پمپ کم صدا استفاده می‌شود. لذا سرعت و ارتفاع جریان آب و الگوی پاشش در این قطعه بر حسب فضا و شرایط انتخاب خواهد شد.
  • نازل آبنما لندایکیپ و باغی: این نازل ابعاد کمی داشته و راه اندازه و روش نصب ساده‌ای دارد.

انواع نازل آبنما شهری

  • نازل بلندزن
  • کرون
  • هالوجت
  • کسکید
  • فوم

نازل آبنما باغی

  • نازل پرده‌ای
  • ریزشی
  • برکه
  • آبراهه
  • نازل خانگی
  • نازل نواری
  • استند
  • نازل جت: نازل جت عموما مناسب آبنمای شهری است و به شکل لوله‌ای بوده و داخل آن هوا و دور آن آب است، لذا آب را تا ۵۰ متر در ارتفاع بالا پرتاب خواهد کرد. البته این قطعه مناسب آبنمای وسیع شهری و موزیکال نیز خواهد بود.
  • نازل فوم: این نازل به شکل فومی شکل و حبابی از آبنما عبور می‌کند و در گروه نازل‌های حجمی است. همچنین با تشکیل حباب‌های ریز، آب کمی مصرف می‌کند.
  • نازل کاسکد: این قطعه از آب جلوه بی‌نظیر و منحصر به فردی به نمایش می‌گذارد و از رایج‌ترین نمونه هاست.
  • نازل قاصدک: از نازل‌های مخصوص است که با الگوی قاصدک آب از آن خارج می‌شود.
طرز کار نازل‌ ها در انواع آبنما
طرز کار نازل‌ ها در انواع آبنما

نقطه خروجی آبنما کجاست؟

آب عنصری حیاتی در زندگی انسان است که انسان‌ها در خصوص کمبود آن بسیار نگران هستند، به همین دلیل صرفه جویی در مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا در آبنما استفاده از سیکل‌های بسته رایج است. سیکل بسته این معنی را می‌دهد که آب وارد شده به آبنما نباید از گردش خارج شود. یعنی آب زمان وارد شدن به بخش پایین حوضچه به وسیله پمپ به بخش خروجی ارسال می‌شود و این خروجی همان نازل است. نازل، مرکزی جهت آغاز این نمایش محسوب می‌شود و همان بخشی است که مرکز آغاز افکت‌ها است. در واقع نازل نوع و شکل خروجی به شمار رفته که نمای آبنما را ایجاد می‌کند. این نما نیز ممکن است فواره یا دسته‌ای از نازل‌ها یا رقص آب یا پرده آب باشد.

تفاوت نازل‌ها با هم

نازل‌ها در اشکال متنوعی موجود هستند و از نظر شکل پاشش با هم فرق دارند که در ادامه در مورد تفاوت هر کدام صحبت خواهیم کرد.

شکل خروجی آب

نازل بر حسب دهانه خروجی خود، آب را در حالات متنوعی به بیرون پرتاب می‌کند. این حالات از نوع فواره، حالات قارچ گونه، پرده بلورین و غیره هستند. در اصل باید در خصوص این قطعه، بر اساس پیامی که به الفای آن نیاز دارید و یا شکلی که قصد تولید آن را دارید نوع نازل را انتخاب و نصب کنید. علاوه بر آن، نورپردازی نیز در الگوی نازل نقش موثری دارد، زیرا خروجی نازل‌ها بر حسب مکانیزم آن مختلف هستند.

متریال ساخت نازل

متریال ساخت هر نازل بسیار مهم است، زیرا فشار آب به شکل مستمر در این عنصر وجود دارد. بر اساس فشار یکپارچه نازل، آب سبب زنگ زدگی و خرابی نازل خواهد شد. بنابراین این قطعه باید بسیار مستحکم باشد. متریال به کار رفته در نازل بر حسب نوع خروجی و فشار آن فرق دارد. به شکل کلی نازل از جنس استیل، برنج و آلومینیوم است. در بعضی از مدل‌های آن علاوه بر جنس باکیفیت باید زیبایی نیز در نظر گرفته شود، زیرا بعضی نازل‌ها در بیرون از سطح آب به کار می‌روند. آن‌ها باید به جز داشتن حالت زیبای خروجی، جلوه بصری مطلوبی داشته باشند.

میزان پاشش آب

نازل‌ها بر حسب شکل پاشش نیز تقسیم‌بندی می‌شوند، ولی از هر دسته ای، تعداد متنوعی از آن‌ها وجود دارند. این دسته‌بندی‌ها چندین پارامتر را شامل می‌شوند، مانند مقدار پاشش، فشار کاری، قطر پاشش، ابعاد ورودی و غیره، که این پارامترها هر یک فشار و ابعاد مختلفی دارند. مثلا نازل کومت، در اندازه و پاشش دارای اشکال مختلفی است. هر یک از آن‌ها آب را در ابعاد متنوعی به بیرون هدایت می‌کنند. جهت انتخاب نازل مطلوب، می‌بایست بر اساس اندازه آبنمای خود، آن را انتخاب کنید.

مکانیزم نازل

نازل‌ها مکانیزم‌های مختلفی را جهت خارج کردن آب از خود دارند که جهت استفاده از آب، این مکانیزم‌ها ممکن است ساده یا آمیخته با آب و هوا باشند. خروجی انواع نازل آبنما ساده، آب را به شکل بلوری و ساده از خود به بیرون پرتاب می‌کند. ولی نوع دوم آن‌ها آب و هوا را به صورت ترکیبی برای خروجی استفاده می‌کند. این کار سبب می‌شود مایع به شکل کف گونه از نازل خارج شود. این نوع از نازل‌ها از خروجی با حجم زیادی برخوردار هستند، ولی با این وجود آب کمی مصرف می‌کنند. همچنین این نوع به سبب ترکیب شدن با آب و هوا، دارای اکسیژن‌رسانی در سطح بالاتری است. اکسیژن‌رسانی برای پوشش گیاهی و آبزیانی که در کنار آبنما هستند بسیار مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *