آبنمای مه‌پاش

فهرست مطالب
آبنمای مه‌ پاش

آبنمای مه‌ پاش سیستمی است که فضاهای بزرگ مانند رستوران، کافی شاپ، سوله و غیره را رطوبت‌رسانی کرده و خنک می‌کند و در کنترل دمای سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش طیور و دام و تامین رطوبت آن‌ها نقش بسزایی دارد. این سیستم به عنوان یک عنصر در این مکان‌ها محسوب می‌شود، زیرا این محیط‌های داخلی سر بسته در فصل گرم با کاهش رطوبت و افزایش دما روبرو می‌شوند، بنابراین با استفاده از مه‌پاش بازدهی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انواع آبنمای مه‌پاش

آبنمای مه‌پاش در محیط‌هایی مانند رستوران ها، کافی شاپ‌ها و غرفه‌ها به کار می‌رود تا دمای هوا کاهش پیدا کند و هوای پیرامون آن مطبوع شود تا پرسنل و مشتریان از هوای تازه بهره‌مند شوند. در محیط باز در سیستم‌های رطوبت ساز و مه‌پاش عملکرد آن‌ها با استفاده از سرمایش تبخیری است که از ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد امکان کاهش دمای محیط وجود دارد. در نتیجه فضایی خنک و مطبوع را برای افراد فراهم می‌کند.

آبنمای مه‌پاش فضای سبز

سیستم مه‌پاش در فضای سبز جهت خنک کردن محیط کاربرد دارد. لذا این دستگاه با سرمایش تبخیری و اسپری آب به فضا، هوا را خنک می‌کند. در اینصورت علاوه بر اینکه هوا مطبوع می‌شود، باعث طراوت بخشی به گیاهان و فضای سبز شده و با حفظ سلامت آن‌ها از بروز خسارت به گیاهان بر اثر گرمای زیاد جلوگیری خواهد شد.

مه‌پاش استخری

سیستم مه‌پاش در پیرامون استخر‌های خانگی و عمومی استفاده می‌شود تا در هوای گرم تابستان محیط آنجا مطبوع و خنک شود.

آبنمای مه‌پاش صنعتی

مه‌پاش صنعتی مناسب استفاده در مرغداری، سوله، گلخانه، و غیره است که در محیط صنعتی جهت حذف گرد و غبار، کنترل رطوبت، رفع بوی ناخوشایند، کاهش دما و رفع آلودگی‌ها به کار می‌رود. برای محیط باز وسیع انواع سیستم مه‌پاش کم فشار و فشار قوی همراه با پنکه مه‌پاش استفاده می‌شود که در صورت بالا بودن فشار، از نازل‌ها قطرات ریزتری به بیرون فوران می‌شود.

مه‌پاش پروانه‌ای یا دیسکی

مه‌پاش پروانه‌ای یا دیسکی، دارای دمنده دور بالا است که باعث می‌شود قطرات آب در محیط پخش شوند. این دستگاه مجهز به فنی با سرعت بالا بوده که به دلیل داشتن قطره گیر، قطرات در اندازه درشت پخش نمی‌شوند. همچنین در دامداری ها، مرغداری ها، گلخانه‌ها و مراکز پرورش قارچ استفاده می‌شود.

مه‌پاش اولتراسونیک

این مه‌پاش رطوبت را با امواج فراصوت تولید می‌کند و بسیار کم مصرف و کم صدا است. همچنین رطوبت ساز آن با تغییر فرکانس و وارد کردن فشار بالا به آب، از شکل گاز خارج شده و به شکل مه تبدیل می‌شود. از آن در مکان‌های کوچک مانند اتاق عمل و اتاق اطفال بهره گرفته می‌شود. علاوه بر آن به دلیل اینکه در بالا بردن رطوبت توانایی داشته، در کارخانجات و اماکن صنعتی به کار می‌رود.

آبنمای مه‌پاش نازلی

در تالار، رستوران، کافه و دیگر فضاهای باز و فضاهای بزرگ مانند انبارها و کارخانجات کاربرد دارد. مه‌پاش نازلی در انواع مختلف تک نازله، چهار نازله و شش نازله دسته‌بندی می‌شود.

پنکه مه‌پاش

همانند پنکه‌ای است که آب از آن اسپری می‌شود. این پنکه دارای قدرت عملکرد بالایی بوده و در اماکن صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبنمای مه‌ پاش

گروه‌بندی سیستم رطوبت ساز فضای باز بر حسب فشار

آبنمای مه‌پاش بر حسب فشار کاری به سه گروه دسته‌بندی می‌شود.

  • مه‌پاش کم فشار: این دستگاه با فشار آب شهری عمل می‌کند و فشار کاری آن از یک تا هشت بار است. قطرات آبی که از آن به بیرون اسپری می‌شود بزرگ هستند و محیط کوچکی را خنک خواهند کرد. این دستگاه در مه‌پاش صنعتی و گلخانه‌ای استفاده می‌شود.
  • مه‌پاش فشار متوسط: این سیستم از فشار کاری ۷ تا ۱۷ بار برخوردار است و نسبت به نوع کم فشار قطرات کوچکتری دارد.
  • آبنمای مه‌پاش فشار قوی: این دستگاه از میزان سرمایش بالا برخوردار بوده و قطرات اسپری شده از آن بسیار ریز هستند، به همین دلیل برترین نوع مه‌پاش محسوب شده که فشاری کاری آن بیشتر از ۱۷ بار خواهد بود.

دقت شود هر چه قطره‌های اسپری شده آب ریزتر باشند یا حالت پودری داشته باشند، توان دستگاه مه‌پاش در کاهش دما بالاتر می‌رود. همچنین با اسپری شدن قطره‌های پودری محیط عمومی خیس نمی‌شود و این باعث ایجاد محیطی خوشایند خواهد شد.

اجزای اصلی آبنمای مه‌پاش

آبنمای مه‌پاش از اجزای مختلفی تشکیل شده که این اجزا عبارتند از:

  • لوله و اتصالات
  • پمپ
  • فیلتر
  • نازل مه‌پاش

مزایای آبنمای مه‌ پاش

آبنمای مه‌پاش مزایای زیادی دارد که این مزایا عبارتند از:

  • حمل راحت
  • مصرف آب کم
  • امکان افزایش نازل یا شلنگ به سیستم
  • امکان استفاده از دیگر نازل‌ها
  • کاهش دمای محیط و تولید رطوبت
  • استفاده در گلخانه جهت تولید رطوبت و آبیاری
  • استفاده در محیط‌های صنعتی، تفریحی، تجاری و سوله‌ها
آبنمای مه‌ پاش
آبنمای مه‌ پاش

روش عملکرد آبنمای مه‌ پاش

مه‌پاش از خطوط آبرسانی، نازل‌های خاص و پمپ فشار تشکیل شده و در زمان روشن شدن سیستم، آب به وسیله خطوط پمپ به سمت نازل‌ها هدایت می‌شود. فشار آب و مکانیزم نازل سبب شده که آب در زمان خارج شدن از نازل تبدیل به قطرات ریز شود. در این سیستم ۹۸ درصد مصرف آب کم می‌شود و میزان مصرف کاهش یافته آب به تعداد و سایز نازل بستگی دارد. این دستگاه بر حسب مقدار فشار آب که از نازل خارج می‌شود به چند شکل متنوع گروه‌بندی می‌شود. جنس نازل عموما از استیل ضد زنگ است و برخی اوقات از جنس آلیاژ برنج با آبکاری کروم ساخته می‌شود.

پمپ آبنما مه‌پاش آب مورد نیاز نازل‌ها و فشار آن را تامین می‌کند و یک پمپ مناسب توان و قدرت کافی را جهت آبدهی و تامین فشار دارد. نازل مه‌پاش اصولا در اندازه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ میکرون بوده که هر چه اندازه این نازل‌ها کمتر باشد، بیشتر در معرض گرفتگی قرار می‌گیرند. در صورت گرفتگی نیز نیاز به فیلتراسیون است. به همین دلیل بهتر است بر اساس مکانی که باید از نازل در آنجا استفاده شود، یکی از بهترین‌ها را انتخاب کرد.

قیمت آبنمای مه پاش

قیمت آبنمای مه‌پاش بسته به عوامل مختلفی مانند جنس مخزن، جنس نازل و کیفیت قطعات به کار رفته در آن فرق دارد. همچنین تزئینات به کار رفته در آن مانند نورپردازی نیز در قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود. جنس این محصول می‌تواند از سنگ، فلز، شیشه، سرامیک، بتن و غیره باشد که هر یک قیمت‌های مختص به خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *